Influencer marketing eller influenser markedsføring, på godt norsk: Du kjenner til det, og (vi håper) du digger det. Hvorfor? Fordi det fungerer og dominerer trendene inne markedsføring akkurat nå.
Men influenser markedsføring(IM) endrer seg. Dagene der vi sponser en influenser og håper på det beste, er over. De virkelig gode markedsførerne gjør integrert IM, og bruker influensere i alle stadier av kundereisen.
Å tenke utover en influensers påvirkning på sosiale medier, vil åpne dører du kanskje tidligere trodde var lukket for målgruppen din – og dra inn en hel masse konverteringer i prosessen.
Les videre for å lære om influensere i markedsføringstrakten
Kort om markedsføringstrakten
For å forstå hvorfor integrert IM fungerer så bra, må du først gjøre deg kjent med markedsføringstrakten. Leser du dette, vet du antakeligvis hva dette dreier seg om, men drar deg gjennom likevel:) Den har fire stadier: oppmerksomhet, vurdering, konvertering og til slutt lojalitet.
Målet å få folk til konverterings -stadiet. Det betyr at du fikk de til å kjøpe produktet eller tjenesten din, det neste trinnet er å gjøre kunden til en merkevareambassadør.
Men hvordan gjør du dette ved bruk av influensere?
Integrere influensere i markedsmiksen din
En av styrkene til IM er å bygge tillit. Folk søker bekreftelse og anbefaling fra venner, kjente og andre personer de stoler på. Når en merkevaren knytter seg til kredible profiler, får de umiddelbart et forsprang på konkurrentene.
Som nevnt er IM enda mer effektivt hvis du skalerer utover sosiale medier. 2024 er året der merkevarer bør vurdere mer kreative måter å integrere influensere i sine digitale strategier. Ikke stopp på Instagram, Snapchat eller TikTok. Tenk på hvordan du kan integrere dem i innhold som støtter alle stadier av markedsføringstrakten. Det er slik du virkelig får en edge over konkurrentene dine.
Eksempler:
Promoter samarbeidet på nettsiden din
Gjesteblogging
Vis innholdet som er skapt på nettsiden din
Anmeldelser og demoer på tjeneste- eller produktsider
Samarbeid rundt produktlanseringer
E-postmarkedsføring
Landingssider for kampanjer ledet av influensere
..og mye mer!
La oss se på hvordan utnytte IM i hvert stadium av markedsføringstrakten i detalj.
Oppmerksomhet
Som et utgangspunkt, la oss ta en titt på hvordan influensere kan hjelpe til med å bygge merkevarebevissthet. Dette er viktig fordi du vil at folk skal vite at du eksisterer, ikke sant?
TOFU-mål:
Når det gjelder top-of-the-funnel (TOFU)-markedsføring, er målet å drive trafikk til merkevarens sosiale media -profiler, nettsted, etc. Ideelt sett vil du da konvertere denne trafikken til leads, som som igjen velger å kjøpe produktet eller tjenesten din.
Viktige influenser -mål:
Dette stadiet handler om engasjement. KPI'er på dette tidspunktet er likes, kommentarer, reposter, delinger, lagring – avhengig hva det valgte sosiale medie tillater å måle.
Type innhold:
Influensere kan introdusere merkevaren din til et bredere publikum ved å lage engasjerende og delbart innhold, som fremhever produktene eller tjenestene dine. Dette kan inkludere produktanmeldelser (pass på at de er ærlige!), unboxing og videoer med førsteinntrykk for å bygge hype, eller bare plassere produktet inn i type innhold følgerne forventer å se -uten å spesifikk rope ut om det.
Det aller beste er alltid at de viser produkt eller tjeneste på et vis som passer inn i deres daglige liv og som står i stil med innholdet de ellers deler.
Giveaways er noe utdatert, men kan være verdt å prøve ut mot mindre etablerte profiler. Lykkes du med å få influensere til å promotere et produkt gratis, er det et pluss. Men husk at det alltid skal markeres som reklame og at influenser selv må skatte av verdien. Av den grunn vil det som regel gi lite verdi, både for merkevare og influenser.
Vurdering
Vurderingsstadiet er der beslutninger tas. Her veier potensielle kjøpere produktet ditt mot konkurrentene dine. Hvorfor bør de velge deg i stedet for noen andre?
Svar på dette spørsmålet bør ligge i markedsføringsstrategien din!
MOFU-mål:
I midten av trakten (MOFU) bør markedsføringsmålene dine fokusere på å pleie leads ved å gi verdifull informasjon. Du vil være top of mind hos målgruppen din og gi informasjon som skyver de lenger ned i trakten mot en konvertering.
Viktige influenser-mål:
I vurderingsstadiet bør du prioritere kvalitet over kvantitet. Hva slags interaksjoner får du? Tenk på like-til-kommentar-forholdet ditt, så vel som din følgervekst. Du vil vite hvem som blir værende på kroken.
Type innhold:
På dette stadiet vil du at influenser skal lage informativt innhold som tar opp vanlige spørsmål eller bekymringer potensielle kunder kan ha om produktene eller tjenestene dine.
Eksempler:
Få frem hva som er unikt for dere
Få merkevaren din godkjent basert på autentiske opplevelser av produkt eller tjeneste
Informative opplæringer og engasjerende "hvordan-gjør-du-guider"
Bruk influenser som vert for live -sendinger der de svarer på spørsmål fra publikum om merkevaren din, produkter eller bransje
Kort fortalt: gi informasjon som hjelper en potensiell kunde til å forstå hvorfor din merkevare er rett for de.
Konvertering
Dette er stadiet er som blir mest diskutert og snakket om. Her gjør du om leads til kunder og får, du gjettet riktig, salget!
BOFU-mål:
Nederst i trakten (BOFU) er målet enkelt: få salget! Du prøver å få produktet ditt i handlekurven og inn i folks hender.
Viktige influenser -mål:
Her kommer alle dine betalte målinger inn i bildet. Spor innløste rabattkoder – så vel som klikk på link (CTR), avkastning på annonseutgifter for gjenbrukt innhold, abonnenter og, viktigst av alt, salg.
Type Innhold
Influensere kan være til stor hjelp dette stadiet. Utover å tilby unike rabattkoder, kan du også samarbeide i tidsbegrensede kampanjer, skape en følelse av det haster og oppmuntre til umiddelbar handling. "Sence of urgency" fungerer.
Personlige anbefalinger er effektivt. Når influensere gir personlige produktanbefalinger til publikummet sitt, basert på deres behov og preferanser, øker det sannsynligheten for konvertering. Folk vil føle at de blir snakket til.
Brukergenerert innhold (UGC) er også viktig her, da det oppmuntrer kunder, påvirket av en influenser, til å dele sine erfaringer av produktene eller tjenestene dine, skape sosialt bevis og bygge tillit med andre brukere online.
*Merk at UGC også kan være betalt innhold fra dyktige innholdsskapere/influensere, men der målet ikke nødvendigvis er at det deles organisk fra deres plattformer. Heller å skape autentisk innhold til andre betalte markedsaktiviteter og egne medier.
Lojalitet
Du er kanskje fristet til å tro at det arbeidet (og verdien av influensere) slutter med konverteringen. Men det er her influensere virkelig kan ta deg til det neste nivået .
Å bygge gode relasjoner med influensere som matcher verdiene dine, fremmer lojalitet og merkevareambassadører blant kundene dine. Du kan gjøre dette ved å inngå avtaler om ambassadørskap med utvalgte profiler. Langsiktig tankegang er nøkkel ved slike samarbeid. De vil representere merkevaren din på lang sikt og engasjere følgerne sine over en lengre periode.
Det finnes også utallige eksempler på suksessfulle samarbeid, der merkevare drar dette enda et skritt lenger ved å integrere ambassadørene inn i selve produktutviklingen. Her er mulighetsbilde enormt.
Utnytt denne "mediekanalen" og tenk influenser markedsføring nedover i trakta!
Bruk det du har lært til å komme konkurrentene dine i forkjøpet – eller la Buzz Media gjøre det for deg!
Vi spesialiserer oss på influenser markedsføring. Vi kobler deg med riktig innholdsskaper for å representere merkevaren din, hjelper deg med å planlegge strategien din og gjennomføring av hele prosessen.
Kontakt oss for å gi deg selv en edge
+47 46790565
Comentários